Gå til innhold

Dekning av inntektstap og utgifter for givere bosatt i Norge

Målet er at du som giver ikke skal ha noen utgifter eller tape inntekt på grunn av donasjonen.

Denne teksten er hentet fra Til deg som er spurt om å gi en nyre (Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet. Revidert april 2019.

Målet er at du som giver ikke skal ha noen utgifter eller tape inntekt på grunn av donasjonen. Det er ikke selvsagt hva som er utgifter/tapt inntekt som følge av donasjon, derfor er det viktig å avklare det i utredningsfasen. Det er tre forskjellige instanser som har ansvaret for å dekke utgifter/tapt arbeidsfortjeneste:

Utbetaling av sykepenger

Sykepengeordningen gjelder for givere både under utredningen, under sykehusoppholdet, i rekonvalesensperioden og ved kontroller. For arbeidstakere dekker NAV sykepenger fra første dag. Dermed belastes ikke arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden.

Reiseutgifter

Reiseutgiftene til giver dekkes på ordinær måte av Pasientreiser. Dette gjelder både ved utredningen, selve donasjonen og ved senere kontroller. Det er utgifter til billigste rutegående transport som dekkes med mindre helsetilstanden tilsier noe annet. Ved større utgifter kan mottakers helseforetak sørge for bestilling og betaling av billett. Reisen til Rikshospitalet bestilles via Pasientreiser (tlf.: 915 055 515). Utredningssykehuset er behjelpelig med det. Returreise bestilles av Rikshospitalet når tidspunkt for hjemreise er bestemt. Dersom det avtales at du skal benytte en reisemåte som innebærer at du må legge ut selv, må du i etterkant henvende deg til Pasientreiser for å kreve refusjon for utleggene. I forbindelse med donasjon er du fritatt fra å betale egenandel ved reise. Dersom den reisemåten som dekkes ut fra de vanlige retningslinjene er lite hensiktsmessig for deg, kan du på forhånd søke mottakers helseforetak om dekning av annen reisemåte.

Tapt arbeidsfortjeneste som ikke dekkes av sykepengeordningen

Sykepengeordningen dekker ikke tapt arbeidsinntekt for alle. Dette gjelder bl.a.:

Mottakers helseforetak har ansvar for dekning av tapt arbeidsfortjeneste som ikke dekkes av sykepengeordningen. Dette må avklares med mottakers helseforetak før donasjon Det må avtales at arbeidsgiver betaler lønn og sosiale utgifter som vanlig, og sender refusjonskrav til mottakers helseforetak. Hvor lang sykemeldingstid man trenger etter donasjonen, er individuelt og avhengig av type arbeid/yrke du har. Det er vanlig at du ved utreise fra Rikshospitalet får sykmelding for 8 uker fra dagen du blir innlagt, og du bør derfor planlegge at du blir borte fra arbeidet i minst 8 uker. Hvis det er spesielle tidsrom det er vanskelig for deg å være borte fra jobb, kan det tas hensyn til dette i fastsettelse av tidspunkt for donasjonen.

Egenandeler ved undersøkelser og legebesøk

Som hovedregel skal du ikke belastes med egenandel for noe som har sammenheng med det å være nyregiver. Hvis du er blitt avkrevd slike egenandeler, kan du søke disse refundert etter kvittering. Det samme gjelder egenandeler ved reise i forbindelse med kontroller etter donasjonen.

Utgifter til barnepass, hjelp i hjemmet o.a.

Du må også tenke igjennom hvilke praktiske følger tiden i forbindelse med innleggelsen og rekonvalesentperioden vil få for din familie og din arbeidssituasjon. God planlegging vil forhindre at du opplever problemer i etterkant. Dersom du har små barn, må du i god tid før innleggelsen på Rikshospitalet planlegge hvem som skal hjelpe til med omsorg av barna, og hvor lenge dette vil være nødvendig. Det er viktig å huske på at det tar tid før du selv er i stand til å ta deg av barna. Eventuelle økonomiske tilskudd til barnepass og andre omsorgsoppgaver må være avklart før innleggelsen. Vanligvis utskrives en levende giver 4-6 dager etter operasjonen. Ektefeller/samboere som har vært henholdsvis giver og mottaker, og er bosatt nær Rikshospitalet, vil komme hjem omtrent samtidig. Det kan medføre ekstra utfordringer da begge vil ha nedsatt funksjonsnivå den første tiden etter operasjonen. For den som bor alene kan det også den første tiden være behov for noe praktisk hjelp. Det er viktig at man tenker gjennom hva man trenger hjelp til, hvem som kan hjelpe og hvordan hjelpen skal finansieres. For å være sikker på at du får dekket slike utgifter i forbindelse med den ordning du har lagt opp til, må dette på forhånd avklares med mottakers helseforetak.

Kontakt med helseforetakene

Det er fire regionale helseforetak (RHF) som har det overordnede ansvaret for helsetjenestene innen sitt geografiske område. De regionale foretakene har valgt ulike løsninger for hvem som skal behandle søknadene fra nyregivere. Når mottakeren bor i Helse Midt-Norge RHF eller Helse Nord RHF, er det lokale helseforetaket (sykehuset) der mottaker får behandling ansvarlig for å dekke utgiftene. Når mottakeren bor i Helse Sør-Øst RHF eller Helse Vest RHF, ligger ansvaret hos det regionale helseforetaket. Som giver skal du imidlertid få all informasjon og hjelp til søknaden fra det sykehuset der du går til utredning. Utredningssykehuset ved sosionom, sykepleier og lege som har ansvar for utredningen av deg vil bistå med dette, men det er viktig at du tar opp spørsmålet. NB! Vær oppmerksom på at utgifter og inntektstap må dokumenteres. Husk derfor på å ta vare på alle kvitteringer for utlegg du har hatt.