Gå til innholdet

Spesielle anbefalinger for deg som er transplantert

Hentet fra "Veien videre", OUS Rikshospitalet, 2012, utarbeidet av Ieva Toleikyte, Seksjon for klinisk ernæring, OUS Rikshospitalet, 2015.

Hygiene

Grunnet nedsatt immunforsvar er du mer utsatt for infeksjoner. Det er derfor viktig med god hånd- og matvarehygiene.

 

Mat og drikke som frarådes etter transplantasjon

  • Frukt og fruktjuice: Grapefrukt, pomelo, granateple, tranebær, stjernefrukt og bitterappelsin (også kalt pomerans eller Sevilla-appelsin; brukes i marmelade, likør og i enkelte fruktteer). Inntak av disse typene frukt og juice øker blodkonsentrasjonen av en rekke immundempende, blodtrykks- og kolesterolsenkende medisiner, og kan føre til medisinoverdosering.
  • Johannesurt (Prikkperikum) reduserer effekten av immundempende og andre medisiner.
  • Upasteuriserte meieriprodukter: Bruk bare mat som er laget av pasteurisert melk. Myke modningsoster (camembert, brie, blåmuggost o.l.) bør unngås helt.
  • Kjøttprodukter: Rå kjøttprodukter som tartar, gravet kjøtt eller speket kjøtt bør unngås. Kjøtt bør være helt gjennomstekt eller kokt. Varmebehandlet kjøttpålegg (skinke, servelat, rull, sylte o.l.) kan spises innen 14 dager fra produksjonsdag.
  • Fisk og sjømat: Rakefisk bør unngås helt. Røkelaks og gravlaks kan spises ferskest mulig, maksimalt 1 uke fra produksjonsdag.
  • Bær: Importerte bær fra utlandet bør varmebehandles. Ferske, norske bær bør skylles grundig før spising.
  • Annet: Rå spirer frarådes å spise. Importert rå minimais, sukkererter og asparges bør gis oppkok før konsum.

For mer informasjon, se www.fhi.no (matinfeksjoner).

Kalsium og vitamin D

Kalsium er skjelettets byggestein, og vitamin D er viktig for opptak av kalsium i tarmen. Ved lavt inntak av disse vil kroppen frigi kalsium fra skjelettet, noe som kan føre til beinskjørhet. Prednisolon, som brukes av deg som er transplantert, reduserer kalsiumopptak i tarmen og øker kalsiumutskillelsen i nyrene, noe som igjen går utover skjelettet. Tilstrekkelig inntak av kalsium blir derfor viktig.
Tips til hvordan du kan dekke behovet for kalsium og vitamin D i kostholdet:

  • Kalsium: 3 porsjoner meieriprodukter daglig. En porsjon kan være gulost til en brødskive, ett glass melk eller en liten yoghurt. Det er litt kalsium i de fleste matvarer, men melk og meieriprodukter er den viktigste kalsiumkilden og bidrar med ca 70 % av kalsiuminntaket i norsk kosthold. Resten av behovet dekkes av et variert kosthold med matvarer som frukt, grønnsaker, fisk og kornprodukter. Ett glass melk rett etter trening vil bidra til å styrke skjelettet og muskulaturen.
  • Vitamin D: En barneskje (5 ml) tran daglig og fiskeinntak etter anbefalingene som ble nevnt over.

Kosttilskudd

Behov for kosttilskudd, type og dose bør vurderes av lege eller klinisk ernæringsfysiolog.

LNT

Telefon: 23 05 45 50 E-post: post@lnt.no Besøksadresse: Grenseveien 99 Kontonr.: 8230 06 01398